Prudence Mae Patterns
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De regel bij het maken van een crinoline/petticoat

Ga naar beneden

De regel bij het maken van een crinoline/petticoat Empty De regel bij het maken van een crinoline/petticoat

Bericht  Sastre zo jan 20, 2013 6:29 am

Dag iedereen,

Zoals ieder hier op het forum merkt, zijn jullie allemaal ervaren mensen in het maken van oa prachtige historische kleding. Momenteel ben ik begonnen met een project, als ik het zo mag noemen, om een jurk te maken anno 1855. De rokken van de jurken zouden in die tijd op zijn wijdste zijn geweest, alleen vind ik daar niks van terug van patronen en dergelijke. En over welke wijdte spreekt men dan,...?! Jurken genoeg te vinden op het internet, maar eigenlijk echt grote rok omvang vind je maar weinig terug, naast wat tekeningen.
Nu, het is niet zo moeilijk om een rok wijder te maken, maar hoe zit het met de crinoline? Ik heb de patronen van de ronde en elliptische kooi crinoline, allemaal ongeveer 3m30 omvang, maar ik zou ditmaal een crinoline willen maken, waar de baleinen, in feite in een eerste petticoat zitten. Dus niet de kooi crinoline. Ik wil deze (ronde) crinoline maken met een omvang van 4m50 of 5m. Maar ik vind nergens informatie of eventueel een patronen voor die omvang. Mijn vraag is eigenlijk, is daar een regel voor? Of weet iemand hoe je dit moet berekenen? Of waar ik dit ergens terug kan vinden, misschien in een boek ofzo?
Ik wil het graag goed doen. Aangezien ik al gezien heb, welke prachtige kledij hier op het forum staat, denk ik hier wel aan het juiste adres te zijn om mijn vraag te stellen. Kent iemand hiervoor de regel aub? Hoe deden ze het vroeger eigenlijk?

Groeten,
Sastre

Sastre
The Bent Needle
The Bent Needle

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 19-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum